Friday, June 29, 2007

Kisah Talut dan Jalut

KISAH TALUT DAN JALUT: pengajaran buat umat Islam.

قال تعالى:﴿ أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ{ 246} وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوَاْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ {247} وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ { 248}فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ {249} وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ {250} فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللّهِ وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاء وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ {251} تِلْكَ آيَاتُ اللّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ{252} ﴾.
Maksud:
[246] Tidakkah engkau ketahui (wahai Muhammad), tentang (kisah) ketua-ketua dari Bani lsrail sesudah (wafatnya) Nabi Musa, ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: Lantiklah seorang raja untuk kami supaya boleh kami berperang (bersama-sama dengannya) pada jalan Allah Nabi mereka menjawab: Tidakkah harus, jika kamu kelak diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang?, Mereka berkata: Mengapa pula kami tidak akan berperang pada jalan Allah, sedang kami telah diusir dari kampung halaman kami dan (dari) anak-anak kami? Maka apabila perang itu diwajibkan atas mereka, mereka membelakangkan kewajipan itu, kecuali sebahagian kecil dari mereka dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.
[247] Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka: Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu. Mereka menjawab: Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu daripadanya dan dia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan? Nabi mereka berkata: Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya.
[248] Dan Nabi mereka, berkata lagi kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaan Talut itu (yang menunjukkan benarnya dari Allah) ialah datangnya kepada kamu peti Tabut yang mengandungi (sesuatu yang memberi) ketenteraman jiwa dari Tuhan kamu dan (berisi) sebahagian dari apa yang telah ditinggalkan oleh keluarga Nabi-nabi Musa dan Harun; peti Tabut itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya peristiwa kembalinya Tabut itu mengandungi satu tanda keterangan bagi kamu jika betul kamu orang-orang yang beriman.
[249] Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya, berkatalah ia: Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah dia dari pengikutku dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya dia dari pengikutku, kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya. (Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari mereka. Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang yang meminum (sepuas-puasnya): Kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya. Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah: Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar.
[250] Dan apabila mereka (yang beriman itu) keluar menentang Jalut dan tenteranya, mereka berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir
[251] Oleh sebab itu, mereka dapat mengalahkan tentera Jalut dengan izin Allah dan Nabi Daud (yang turut serta dalam tentera Talut) membunuh Jalut dan (sesudah itu) Allah memberikan kepadanya (Nabi Daud) kuasa pemerintahan dan hikmat (pangkat kenabian) serta diajarkannya apa yang dikehendakiNya dan kalaulah Allah tidak menolak setengah manusia (yang ingkar dan derhaka) dengan setengahnya yang lain (yang beriman dan setia) nescaya rosak binasalah bumi ini; akan tetapi Allah sentiasa melimpah kurniaNya kepada sekalian alam.
[252] Itulah ayat-ayat keterangan Allah yang kami bacakan ia kepadamu (wahai Muhammad) dengan benar dan sesungguhnya engkau adalah salah seorang dari Rasul-rasul (yang diutuskan oleh) Allah.

Pendahuluan.

Kisah Talut dan Jalut adalah kisah al Quran yang memerlukan perhatian dan renungan para pejuang untuk terus membongkar rahsia pelajaran dan pengajarannya. Antara kandungannya ialah;
1. Tabiat Yahudi yang suka membantah perintah Allah dan nabiNya dan membuat tuntuntan yang tidak beradab.
2. Cara dan corak ujian bagi pembersihan dan penapisan saf.
3. Kedudukan nilai “dengar dan taat” umat Islam kepada kepimpinan.
4. Kemenangan yang datang selepas kesabaran, keteguhan dan keikhlasan.
5. Kejayaan tidak dicapai dengan bilangan yang ramai. Sebaliknya, mengikut kadar perhubungan dengan Allah serta iman dan taqwa di hati.
6. Keutamaan berdoa dan kesannya ketika pertembungan.


Huraian:

1.Tabiat Yahudi :

~ Pertanyaan dan permintaan mereka adalah digerakkan oleh perasaan ego dan sombong terhadap nabi-nabi.
~ Membangkang dan menolak perintah Allah dan nabiNya.
~ Malas dan memberontak serta bijak mencipta alasan.
~ Banyak bercakap dan suka membesarkan apa yang berlaku.
~ Ujian Allah yang banyak mengenai mereka supaya tiada alasan dan hujah lagi bagi mereka.
~ Beranggapan bahawa mereka lebih layak untuk berkuasa lantaran sifat sombong dan suka memperlekehkan orang lain.
~ Beranggapan kemewahan harta benda sebagai neraca pertimbangan bagi kelayakan menjadi pemimpin.
~ Menjadikan peperangan di jalan Allah sebagai landasan untuk mendapat keuntungan diri.
~ Selalu meminta-minta petanda dan pembuktian dengan hanya dengan tujuan persendaan.
~ Tidak boleh menerima sifat keilmuan dan kekuatan ( kemampuan ) sebagai faktor pemilihan ketua.
~ Justeru, mereka menggalakan cara hidup yang jahil, malas dan pasif.
~ Payah untuk beriman dalam banyak hal lantaran sifat nifaq dan tidak jujur.

2. Penapisan dan pembersihan Saf.

1. Penapisan pertama: Menerima perintah Allah.
]فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمْ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلاَ قَلِيلاَ مِنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ [.
“ Maka apabila perang itu diwajibkan atas mereka, mereka membelakangkan kewajipan itu, kecuali sebahagian kecil dari mereka dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim. ”
Syariat peperangan untuk menguji mereka yang mempunyai niat yang baik dan jujur dan mereka yang tidak berniat demikian yang hanya bijak dan berkata-kata bahkan hanya mempermain-main dan mempersenda-senda urusan agama.

Di siri yang pertama ini pun telah ramai yang gugur dan hanya sekumpulan kecil sahaja yang menyahut dan menyambut.

2. Penapisan kedua: Mematuhi perintah kepimpinan.
] فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَ مَنْ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَ قَلِيلاَ مِنْهُمْ [.
“Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya, berkatalah ia: Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah dia dari pengikutku dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya dia dari pengikutku, kecuali orang yang menceduk satu cedukan dengan tangannya. (Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari mereka.”
Talut membuat arahan supaya tidak mengambil minuman yang banyak dan tidak duduk lama di sungai itu kerana ;
· mereka akan leka dan tidak meneruskan perjalanan.
· Lewat melaksanakan tugasan.
· Malas dan bertangguh-tangguh.
· Terlekat dengan kesenangan duniawi.
· Menggangu kesihatan kerana mereka dalam keletihan.

Di peringkat ini, ramai pula yang gagal melepasi ujian lalu tidak meneruskan perjuangan. Hanya sekumpulan kecil yang lulus dan melayakkan diri ke medan.

3. Penapisan ketiga : Ujian di medan yang sebenar.
]فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاَقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ [(249)
“ Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang yang meminum (sepuas-puasnya): Kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya. Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah: Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar.”

Di sini sekali terjadinya ujian terhadap keimanan dan kesabaran apabila benar-benar berhadapan dengan kumpulan musuh yang kuat dan besar. Bagi mereka yang berjiwa lemah, kekuatan lahiriyah musuh itu cukup untuk menghilangkan pertimbangan lalu mengambil sikap menarik diri. Bagi mereka yang teguh pendirian, kekuatan dan kebesaran Allah lebih dipercayai dan diharapkan. Inilah kemuncak kesabaran dan kesabaran inilah yang akhirnya mengundang kemenangan dan pertolongan Allah.

Pengajaran:
~ Mengasaskan segala amalan di atas keikhlasan dan ketaqwaan yang tinggi sebagai tapak yang kukuh mempertahankan Istiqamah dalam perjuangan.
~ Sentiasa berusaha untuk meningkat iman dengan mencari wasilah-wasilah yang menuju kepadanya.
~ Berwaspada dengan lubang masuk syaitan ke dalam diri manusia seperti harta, nafsu, malas, ego serta sukakan kemasyhuran dan penonjolan.
~ Berdisiplin, bersungguh-sungguh, serius, dan bersikap positif dalam melaksanakan tugasan.
~ Niat mencari ganjaran dan keredhaan dari Allah sentiasa hadir dalam setiap langkah perjuangan.
~ Memperbayakkan doa dan munajat sebagai lambang pergantungan yang tinggi kepada kuasa Allah swt.
~ Mengambil kisah al quran sebagai penghibur dan pemangkin semangat juang.

والله ولي التوفيق
Article kiriman Syakir Hassan

Thursday, June 28, 2007

Pesta Sukan Kebangsaan

Pesta Sukan Pasti Kebangsaan Jumaat ini
KOTA BHARU, 27 Jun (Hrkh) – Seramai 378 anak-anak berumur empat hingga enam tahun daripada 14 negeri akan beraksi dalam acara sukan bola sepak dan bola jaring di Padang Perdana Jumaat dan Sabtu ini.
Mereka merupakan pelajar Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) akan beraksi dalam sukan terbabit, yang turut melibatkan penyertaan dari Sabah dan Sarawak. Sukan tersebut kali ketiga diadakan.
Setiausaha Jabatan Pasti Kelantan, Mohamad Nuri Mat Yaacob berkata, Pasti negeri ini diberi tanggungjawab sebagai tuan rumah penganjuran pesta tahun ini.
“Matlamat penganjurannya bagi merapatkan ukhuwwah sesama warga Pasti selain memberi pendidikan dan pendedahan kepada pelajar bersukan menurut Islam terutama aspek berpakaian menutup aurat,” kata di sini.
Menurutnya hanya Pasti yang mempelopori pertandingan sukan bola sepak dan bola jaring kepada pelajar prasekolah berumur enam tahun dan ke bawah, peringkat kebangsaan.
Perasmian pembukaan pesta sukan Pasti akan disempurnakan anggota Exco kerajaan negeri, Abdul Fattah Mahmood pada 29 Jun, jam 3 petang di Padang Perdana.
Manakala majlis penutup serta penyampaian hadiah akan dilakukan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Sallahuddin Ayub, keesokan harinya.
Kali pertama sukan Pasti dianjurkan pada 2005 di Kedah, kali kedua tahun lalu di Johor. Bagi acara tahun lepas Pasti Melaka menjuarai bola sepak dan Kelantan di tempat kedua.
Mohamad Nuri juga berkata pada 29 Jun juga akan berlangsung sambutan Hari Guru Pasti Malaysia 2007 bertempat di Dewan Kenanga, Hotel Raudhah, Kota Bharu.
Program itu akan dirasmi Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pendidikan, Sains dan Teknologi negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah.
“Sambutan Hari Guru Pasti diadakan sebagai menghargai jasa warga pendidik kelas Pasti di seluruh negara dan menyuntik motivasi kepada mereka,” ujarnya.
Tema Hari Guru Pasti kali ini iaitu ‘Guru Pendidik Sepanjang Zaman’. Beliau juga berharap orang ramai bersama memeriahkan acara sukan Pasti tersebut. - mj

Monday, June 25, 2007

Anak Angkat

Jangan berahsia ambil anak angkat


“Mengambil contoh apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, sewaktu baginda mengambil anak angkat iaitu Zaid bin Haritsah sejak zaman jahiliah (pada masa ini amalan pengambilan anak angkat dan dijadikan anak sendiri tersebar luas), Zaid waktu itu seorang anak muda yang ditawan sejak kecil dalam salah satu penyerbuan jahiliah, yang kemudian dibeli oleh Hakim bin Hizam untuk diberikan ibu saudaranya yang bernama Khadijah dan selanjutnya diberikan oleh Khadijah kepada Nabi Muhammad s.a.w sesudah Khadijah berkahwin dengan Rasulullah.
Setelah ayah dan bapa saudara Zaid mengetahui tentang hal tersebut, mereka datang kepada Nabi dan meminta anaknya kembali tetapi Nabi Muhammad s.a.w menyuruh Zaid sendiri yang membuat keputusan. Namun Zaid lebih senang memilih Nabi sebagai ayah daripada ayah dan bapa saudaranya sendiri. Nabi Muhammad mengisytiharkan Zaid sebagai anak angkat baginda di hadapan orang yang ramai pada masa itu.
Maknanya, mengambil anak angkat tidak boleh dengan cara sembunyi atau rahsia sehingga anak itu sendiri tidak mengetahui asal keturunannya kerana ia akan menimbulkan pelbagai masalah dikemudian hari seperti nasab, pewarisan harta pusaka, wali nikah dan sebagainya.
Dari aspek psikologi pula, sudah tentulah anak angkat akan merasa rendah diri berbanding anak kandung melainkan dia satu-satunya anak dalam keluarga, tetapi peranan ibu atau bapa angkat ialah memastikan anak angkat yang dipelihara dibina dengan kasih sayang yang ikhlas seperti pertautan antara ibu dan bapa yang sebenar.
Jangan pula ditatang berlebihan kerana ada juga masalah yang
akan timbul seperti besar kepala, tidak menghormati dan sebagainya, samalah juga seperti anak kandung”.

Prosedur mengambil anak angkat mengikut undang-undang di Malaysia Menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)
*Pemohon boleh memohon sama ada melalui surat, faks, telefon, e-mel atau datang sendiri ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) di mana pemohon bermastautin.
*Pemohon akan diminta mengisi borang permohonan. Borang yang telah lengkap diisi hendaklah dikembalikan bersama-sama dengan dokumen-dokumen yang diperlukan seperti berikut:
(1) Surat sokongan / pengesahan daripada pegawai perubatan.
(2) Salinan sijil nikah / sijil pendaftaran perkahwinan.
(3) Salinan kad pengenalan pemohon (suami dan isteri).
(4) Lain-lain dokumen yang berkaitan.
Siapa yang layak mengambil anak angkat?
*Pasangan suami-isteri yang sah, ibu tunggal (ibu tunggal) yang menetap / tinggal di Malaysia.
Bila dan bagaimanakah anak angkat dapat disahkan sebagai anak pelihara mengikut undang-undang?
*Permohonan boleh dibuat dalam masa tiga bulan selepas menerima kanak-kanak dalam penjagaan pemohon. Permohonan hendaklah dibuat kepada Mahkamah Seksyen atau Mahkamah Tinggi dengan melantik peguam untuk urusan mendaftarkan Notis Pengangkatan. Akta yang digunapakai bagi proses pengesahan pengangkatan cara ini adalah merujuk kepada Akta Pengangkatan 1952 (Akta 257).
*Permohonan cara kedua adalah dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Akta Pendaftaran Anak Angkat 1952 (Akta 253). Permohonan untuk pengesahan ini hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara dalam penjagaan keluarga pelihara. Bagi keluarga yang beragama Islam permohonan untuk pengesahan anak pelihara hanya boleh dibuat melalui Akta 253, iaitu Akta Pendaftaran Pengangkatan sahaja. Permohonan untuk pengesahan pengangkatan hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara berada dalam jagaan pemohon. Permohonan boleh dibuat di Pejabat Pendaftaran Negara.
Peringatan:
Mengambil anak angkat secara sendiri perlu dimaklumkan kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanak-Kanak 2001 tidak lewat daripada seminggu selepas pengambilan dan sekiranya gagal memaklumkan dan jika disabitkan kesalahan denda maksimum adalah sebanyak RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Sumber : Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia

Monday, June 18, 2007

Tudung Penutup Diri, Malu Pelindung Hati

Tidak seperti sekitar 12 tahun yang lalu (penulis berusia 12 tahun ketika itu), kebanyakan (baca majoriti) wanita bertudung begitu terjaga penampilan dirinya. Tidak kira samada dari segi pergaulan, tingkah laku mahupun akhlak. Biasanya wanita bertudung dikaitankan dengan baik pekerti, tauladan yang mulia, namun sayang sekali imej wanita bertudung kini sudah pun tercemar. Bukan sahaja tudung tidak dikaitkan dengan dakwah, malah tudung dikaitkan dengan perbuatan-perbuatan negatif seperti pergaulan bebas, merokok mahupun berzina. Jika hendak dikatakan sebagai fitnah, realitinya sudah jelas terpampang di depan mata.

Sering terjadi wanita yang bertudung, tetapi belum menutup aurat… (dengan t-shirt sendat, jeans ketat). Bukan hendak mengada-ngadakan cerita, tetapi aksi mereka ini sudah dirakamkan dan disebarkan dalam media cetak dan elektronik. Hinggakan akibat perbuatan itu, ada orang mencemuh, “Kalau macam tu, lebih baik tidak memakai tudung. Tidak hipokrit!”
Dua Yang Berbeza. Jika hati masih liar walaupun sudah bertudung, maka tingkah laku akan menjadi liar juga. Sepatutnya, tudung mampu menjadi perisai pada akhlak dan tingkah laku, jika soal hati, elemen dalaman seperti iman, keyakinan dan seumpamanya dijaga. Walau bagaimanapun, harus diingat, menjaga elemen dalaman bukan alasan untuk membuka tudung. Kononnya menjaga hati. Aurat tetap wajib ditutup.Pakai tudung dan tutup aurat adalah dua perkara yang berbeza. Orang yang menutup aurat, sudah tentu bertudung, tetapi yang bertudung belum tentu menutup aurat. Ramai yang bertudung tetapi belum menutup aurat. Ia dibuat atas dasar iman, cara dan pelaksanaannya pula mengikut syariat dan tujuan akhirnya untuk menegakkan akhlak. Tapi, jika sekadar memakai tudung sahaja – niat, falsafah dan tujuannya lain. Mungkin niatnya hendak glamour, cantik, bergaya mengikut trend atau menutup menutup kekurangan muka dan rambut.
Firman Allah Taala..." Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikin itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal. Mudah-mudahan dengan itu, mereka tidak diganggu dan Allah adalah Maha Pengampun..." al-Ahzab 59.
Salahkah bertudung hendak cantik? Bukankah Islam itu indah? Memang tidak salah, tetapi itu bukanlah tujuan utama menutup aurat. Tujuan utama menutup aurat adalah kerana perintah Allah. Dibuat atas dasar iman. Kemudian dibuat dengan menepati kaedah syariat. Mana yang patut ditutup, mesti ditutup. Labuh dan singkatnya semua mengikut piawaian syariat. Dengan itu, barulah terbangun akhlak pada wanita yang menutup aurat. Dan ketika itu, barulah ia selamat dan menyelamatkan.Dia tidak akan diganggu ataupun mengganggu.

Sumber : Titian Perjalanan

Sunday, June 17, 2007

Makanan Membunuh

Pada bulan lepas seorang kanak - kanak di Brazil mati selepas makan gula-gula mentos ( mengandungi mentol ) dan minum bersama Coca-Cola / Pepsi. Sebelum ini beberapa kes yang serupa telah pun berlaku.
Bagaimana mentos dan Coca-cola boleh membunuh?
Bahan mentol akan bertindakbalas dengan cepat apabila dicampurkan dengan air berkabonat Coca-cola / Pepsi dan menghasilkan gas yang banyak. Kandungan gas yang bertambah secara mendadak akan menyebabkan perut mengembung secara mengejut dan menyempitkan ruang pernafasan paru-paru. Mangsa mungkin akan mengalami sesak nafas kerana ruang paru-paru tidak boleh mngembang. Jika ini berlaku dalam tempuh yang panjang ( lebih dari 5 minit ) , boleh menyebabkan kematian. .
Awasi apa yang anak-anak anda makan dan minum
* Gula –gula menthos ( Polo dan sebagainya ) serta Coca-cola adalah digemari oleh kanak-kanak.
Saksikan ujian berikut





Wednesday, June 13, 2007

Eksplorasi

Eksplorasi : Kaedah mempercepat
perkembangan kemahiran manipulatif

Oleh : Rosnah Ahmad

Persoalan yang sering diajukan ibu bapa apabila menghantar anak ke taman asuhan kanak-kanak ialah : “Bila anak saya boleh mula belajar menulis?”. Semua ibu bapa sedar bahawa setiap anak mesti mempunyai kemahiran menulis kerana ia adalah faktor penentu kejayaan anak di sekolah, universiti dan kerjaya mereka. Mengajar anak menulis adalah amanah sebagaimana sabda Rasulullah : “Hak anak atas ibu bapanya adalah diajarnya menulis, berenang dan memanah serta diberikan makanan yang halal.” – (Hadis Riwayat At-Tarmizi).

Cara yang digunakan oleh kebanyakan ibu bapa untuk mengajar anak mereka menulis ialah dengan memegang tangan anak dan menunjukkan cara menulis A,B,C atau 1,2,3. Kanak-kanak sebenarnya memerlukan kemahiran yang banyak untuk menulis dan kemahiran itu sudah ada sejak awal lagi kerana bayi dilahirkan dengan tindak balas genggaman sangat kuat hingga boleh menampung berat badan sendiri.

Jika bayi diganggu dengan bunyi yang kuat atau pergerakan kasar secara tiba-tiba, tindak balas terkejut akan menyebabkan bayi membuka jarinya seperti bintang dan kejutan itu perlu hilang sebelum bayi memperoleh kemahiran manipulatif. Perkembangan memanipulasi tangan seperti memegang sesuatu berlaku dengan pesat pada peringkat awal perkembangan kanak-kanak. Ibu bapa seharusnya peka terhadap perkembangan ini supaya mereka dapat menyediakan persekitaran dan rangsangan yang sesuai untuk menyokong setiap perkembangan anak.

Sebagai contoh, ibu bapa boleh menolong mempercepatkan tindak balas genggaman dengan membuka jari anak satu persatu dengan lagu atau nasyid kerana suasana gembira memudahkan bayi membuka genggaman secara perlahan-lahan. Seterusnya rasakan tapak tangan anak dengan benda-benda yang mempunyai tekstur berlainan seperti kain, kertas dan plastik pelbagai jenis bagi menolong menguatkan otot jari tangan selain membiasakan mereka dengan pelbagai objek.

Ada ibu bapa yang sering memarahi anak kerana suka mengutip dan memasukkan ape saja yang mereka jumpa ke dalam mulut sedangkan perilaku itu adalah penunjuk anak sudah boleh menggunakan ibu jari serta jari telunjuk untuk mengambil sesuatu. Pencapaian kemahiran manipulatif yang hebat ini boleh dilatih dengan memberi anak makan sendiri makanan seperti kismis dan sayuran yang dipotong kecil.

Ada kalanya anak dilihat seperti sengaja melepaskan barang yang dipegang, sedangkan hakikatnya anak itu belajar menggenggam serta melepaskan barang sebagai merangsang tahap perkembangan kebolehan yang baru dipelajari. Anak-anak yang bebas meneroka dan diajar berdikari lebih awal akan cepat memperoleh kemahiran manipulatif kerana mereka berpeluang menggunakan tangan dan jari untuk melakukan pelbagai aktiviti seperti makan, memakai pakaian dan bermain. Hal ini akan mempercepatkan lagi kesediaan mereka untuk aktiviti menulis yang terbahagi tiga peringkat utama iaitu pra tulis, awal menulis dan pandai menulis.

Peringkat pra tulis bermula apabila kanak-kanak sudah boleh membuat garisan dengan pensil dan menconteng. Berilah latihan yang banyak menggunakan pergerakan halus jari mereka dengan aktiviti mengoyak, meramas, menggetel, melipat, memusing, memutar, memulas, mencantum dan melarik di atas pasir atau udara. Kanak-kanak disekitar umur satu atau dua tahun yang didedahkan kepada aktiviti begini lebih cepat menguatkan koordinasi tangan dan mata mereka untuk persediaan menulis.

Peringkat awal menulis biasanya bermula disekitar umur tiga tahun apabila kanak-kanak sudah boleh melukis imej yang boleh dikenali, menulis dengan sokongan dan menulis mengikut garis putus. Sekitar umur empat tahun pula, kanak-kanak biasanya sudah boleh menulis tanpa sokongan dan pada peringkat itu, ibu bapa mestilah lebih kreatif untuk menjadikan aktiviti menulis menarik. Antara cara menggalakkan anak menulis ialah sebelum keluar membeli belah kita boleh menyuruh anak-anak menyediakan senarai serta kuantiti barang yang hendak dibeli seperti dua buku roti, sebatang pensil dan empat biji limau.
Anak-anak akan sibuk bertanya ejaan barang yang hendak ditulis dan secara tidak langsung mereka turut belajar mengeja pada masa yang sama. Kebiasaan itu boleh dipraktikkan sebelum pergi berkelah, bercuti atau bali kampong. Anak-anak digalakkan menyiapkan barang keperluan sendiri seawal usia empat tahun. Aktiviti begini banyak memberi kebaikan dan memudahkan dalam usaha memupuk sifat bertanggungjawab, berdisiplin serta berdikari dalam diri anak di peringkat lebih awal.

Kanak-kanak sememangnya berpotensi untuk melahirkan penulisan kreatif, kritis dan inovatif. Untuk itu kita perlu menyediakan pelbagai jenis kertas, peralatan menulis dan mewarna bagi memupuk minat anak untuk menulis. Pada peringkat awal, kita janganlah terlampau memberi perhatian kepada cara anak menulis atau mengeja dengan salah sebaliknya beri kata-kata galakan dan pujian harus diberi sebelum menegur kesilapan mereka. Kanak-kanak banyak belajar melalui kesilapan dan sewajarnya aktiviti yang dijalani oleh anak-anak secara eksplorasi menggembirakan mereka dan seisi keluarga.

Sumber : Buletin PASTI 2007

Monday, June 11, 2007

Kasih Ibu

"Nurse, boleh saya tengok bayi saya?"
ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat.Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu.
Si ibu menyambut dengan senyum meleret.Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, ciumnya berkali-kali sebaikbayi tersebut berada di pangkuan.Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap.
Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cupingtelinga.
Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih bergantisehingga bayi yang sedang lena itu merengek.
Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itunormal, sesuatu yang cukup mengembirakan si ibu.

Masa terus berlalu...
Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia diejek rakan-rakan. "Mereka kata saya cacat,"katanya kepada si ibu.
Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Sianak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, sianak tetap merasa rendah diri walaupun siibu terus memujuk.
Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. "Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma," katapakar bedah. Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.
Setahun berlalu..."Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan," kata siayah. Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagaimanusia baru, kacak serta bijak.
Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran. Pada usianya lewat 20-an,si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik. "Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya," kata si anak berkali-kali. "Tak mungkin," balas siayah. "Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba." "Bila?" tanya si anak."Akan tiba masanya anakku," balas siayah sambil ibunya mengangguk-angguk.
Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya. Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku. Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada."Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya," si ayah berbisik ketelinga anaknya. "Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya...tanyalah pada sesiapa pun kenalannya.
"Ps : Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati. Cinta sejati bukan pada apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui. Selagi ibu kita ada didunia ini, ciumlah dia, cium tangannya, sentiasa minta ampun darinya, berikan senyuman kepadanya, bukannya dengan bermasam muka.
Kasih ibu tiada tandingannya, ingatlah SYURGA DI BAWAHTELAPAK KAKI IBU, penyesalan dikemudian hari tidak berguna, selagi hayatnya ada, curahkanlah sepenuh kasih sayang kepadanya,
'love u mom'.
sumber : ukhuwah.com

Saturday, June 09, 2007

Isteri-Isteri Nabi saw.

Khadijah Al Khuwailid
Khadijah adalah seorang ahli peniagaan Mekah dari keluarga yang dihormati.Khadijah adalah isteri pertama Rasulullah saw. Dia berkawin dengan Nabi sw. ketika berusia 40 tahun dan Nabi saw berumur 25 tahun. Khadijah telah melahirkan 6 orang anak hasil perkahwinan mereka.. Khadijah adalah orang yang pertama beriman kepada Rasulullah saw. Dia banyak membantu Nabi saw. dalam usaha da’wah Islam peringkat awal di Makkah. Saidina Ali pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw. berkata ,” Sebaik- baik wanita di zaman itu ialah Maryam anak Imran dan sebaik-baik wanita di zamannya adalah Khadijah anak Khuwailid. Khadijah meninggal pada tahun kesepuluh selepas kenabian dan digelar tahun kesedihan kerana pada tahun itu juga Abu Talib bapa saudara Nabi saw. meninggal dunia.

Saudah binti Zumah
Rasulullah saw mengahwini Saudah pada usia 55 tahun, selepas kewafatan Khadijah. Sebelum itu Saudah dan suaminya Assakran bin Amr telah berhijrah ke Habsyah dan suaminya meninggal di sana. Selepas Rasulullah saw mengahwini Saudah , ramai daripada kaumnya memeluk Islam.

Aisyah binti Abu Bakar As Siddiq
Aisyah bekahwin dengan Rasulullah saw. ketika berusia 9 tahun di Madinah. Aisyah adalah seorang yang cerdik. Menjadi kebiasaan bagi muslimat pada masa itu bertanyakan Asiyah tentang masaalah agama .Aisyah banyak meriwayatkan hadis-hadis Rasulullah saw . Dia adalah seorang yang faqih di kalangan sahabat. Hingga dikatakan jika dikumpulkan semua ilmu di kalangan Ummu Mukminin maka Ilmu Aisyah melebihi mereka semua.
Satu peristiwa besar menimpa Aisyah iaitu fitnah yang dilalkukan oleh orang munafik terhadap dirinya yang dikenali sebagai hadith ifkh ( berita bohong ). Keluarga Rasulullah saw dan seluruh umat Islam Madinah menanggung beban perasaan yang amat berat sehinggalah Allah menurunkan wahyu menyucikan Aisyah. Rasulullah saw. wafat ketika Aisyah berusia 18 tahun dan dia sendiri meninggal pada usia 63 tahun.

Hafsah binti Omar Al Khattab
Sebelum menjadi isteri Rasulullah saw. , Hafsah telah berkahwin dengan Khunis bin Huidhafa bin Qays as Sahami . Dia telah berhijrah ke Habsyah sebelum Madinah. Khunis telah turut serta dalam perang Badar. Semasa perang Uhud. Hafsah turut serta bersama suaminya Khunis . Hafsah merawat tentera yang terluka. Khunis syahid dalam perang Uhud. Selepas itu Rasulullah saw mengahwini Hafsah yang berusia 18 tahun ketika itu. Dia sangat rapat dengan Aisyah.

Zainab binti Khuzaimah
Dia adalah isteri kepada Ubaidah bin Al Harith sebelum berkahwin dengan Nabi saw. Zainab juga dikenali sebagai Ummu al Masakin. Berkahwin Nabi saw. ketika berusia 60 tahun dan meninggal 2 tahun kemudian.

Ummu Salamah
Namanya ialah Hindun binti Abi Umayyah. Dia memeluk Islam bersama suaminya Abdullah bin Abdul Asad. Ummu Salamah digelar Perempuan Dua Hijrah , kerana ia berhijrah dua kali ke Madinah. Hijrah yang pertama gagal kerana dihalang oleh kaumnya. Setelah Suaminya meninggal di Madinah , Rasulullah saw mengahwininya.

Maria Al Qibti.
Pada mulanya Maria adalah seorang hamba yang dihadiahkan oleh raja Mesir, Mauquqis yang beragama Nasara kepada Rasulullah saw. Rasulullah saw telah memerdekakanya kemudian mengahwininya. Maria telah melahirkan Ibrahim tetapi meninggal semasa kecil. Beliau meninggal lima tahun selpas kewafatan Rasulullah saw. Semasa Khalifah Muawiyah bin Abi sufyan, kampong kelahiran Maria telah dikecualikan dari sebarang cukai sebagai menghormati isteri Rasulullah saw.

Juwairiyah binti Al Harith
Beliau adalah orang Yahudi dari Bani Mustaliq. Ayahnya adalah ketua Bani Mustaliq. Selepas peperangan dengan bani Mustaliq , Juwairiyah dalah di antara tawanan perang. Rasulullah saw telah membebaskan Juwariyah dan mengahwininya. Sebaik sahaja Rasulullah saw. berkahwin dengan Juwairiyah, semua sahabat membebaskan tawanan Yahudi dengan menganggap semua mereka adalah ipar Nabi saw bagi menghormati Rasulullah saw. Aisyah mengatakan dia tidak mengetahui ada orang lain yang lebih membawa kebaikan kepada kaumnya seperti Juwairiyah.

Ummu Habibah
Nama beliau Ramlah dan adalah anak Abu Sufyan pemimpin Quraisyh. Sebelum berkahwin dengan Nabi saw. Ummu Habibah berkahwin dnegan Ubaidillah bin Jahsy saudara kepada Zainab binti Jahsy. Mereka telah berhijrah ke Habsyah. Setelah beberapa lama di Habsyah, uaminya Ubaidillah telah keluar dari Islam dan memeluk Nasara, dan meninggal di sana. Ummu Habibah tetap dengan Islam. Rasulullah saw. telah menghantar utusan dan menyuruh Najasyi Raja Habsyah mengawinkan Ummu Habibah dengannya.

Maimunah
Maimunah binti Al Harith Al Hilaliyyah telah berkahwin dua kali sebelum berkahwin dengan Rasulullah saw. .Ketiaka berkahwin dengan Nabi saw. usianya 30 tahun. Beliau meninggal ketika berusia 80 tahun dan adalah isteri Rasulullah saw yang paling akhir meninggal.

Safiyah binti Huyay bin Akhtab
Dia adalah anak pemimipin Yahudi dari Bani Nadhir. Safiyah menjadi tawanan selepas perang Khybar kerana orang Yahudi khianat dalam perang Ahzab.. Suaminya mati dalam perangt itu. Oleh kerana menghormati Safiyah anak ketua Bani Nadir Rasullah saw. memberi pilihan samaada ia kekal dengan agama Yahudi dan pulang kepada kaumnya atau menerima Islam dan berkahwin dengan Rasulullah saw. Safiyah telah memilih berkahwin Nabi saw.

Zainab binti Jahsy
Dia dilahirkan di kalangan keluarga terhormat Quraish iaitu cucu Abdul Muttalib. Dia berkahwin dengan Nabi saw. pada tahun 5 H. Rasulullah saw. telah mengahwinkan Zainab dengan Zaid bin Harithah iaitu anak angkatnya. Perkahwinan ini tidak menggembirakan Zainab kerana perbezaaan kedudukan keluarga dan akhirnya Zaid menceraikan Zainab setelah diizinkan oleh Rasulullah saw. Setelah selesai edah Allah memerintahkan Rasulullah saw. mengahwini Zainab untuk mengajar umat Islam bahawa boleh mengahwini janda anak angkat.
Zainab adalah seorang yang sangat kuat beribadat sehingga ia menggantungkan tali dirumahnya. Apabila ia penat bersembahyang atau mengantuk maka ia akan bergantung pada tali itu supaya ia boleh terus berdiri. Zainab juga adalah seorang pemurah. Pernah berlaku apabila Saidain Omar memberikan sebahagian dari ghanimah perang terhadap Parsi . Maka Zainab pun menyuruh hambanya menyenaraikan semua orang miskin di Madinah lalu dibahagikan kepada mereka harta itu berjumlah 80 dinar. Zainab adalah isteri Nabi saw yang pertama mengiringinya setelah kewafatan Nabi saw.

Monday, June 04, 2007

Pendidikan SeAwal Usia

Kepentingan Mengajar Al-Quran Awal Kepada Si Manja


Ustaz Kamal Mahyuddin Harun, Penyusun Siri Cepat Membaca Al-Quran – Al-Furqan

Harapan sepanjang zaman
“Timang tinggi-tinggi sampai cucur atap, Belum tumbuh gigi sudah pandai baca kitab”
Pantun nasihat seperti ini telah dialunkan sejak zaman berzaman, sebagai warisan nenek moyang kita bangsa Melayu, khususnya ketika si ibu mendodoikan anaknya dalam buaian. Secara tidak langsungn, pantun nasihat ini memperlihatkan harapan yang tinggi menggunung daripada setiap ibu bapa sejak dahulu lagi, supaya anak-anak mereka dapat membaca al-Quran seawal mungkin.
Persoalannya apakah cita-cita dan harapan tersebut telah tercapai, atau apakah kebolehan anak-anak untuk membaca al-Quran pada usia kanak-kanak yang belum memasuki alam persekolahan itu suatu yang mustahil atau terlalu sukar untuk dicapai.

Apakah belajar al-Quran itu susah?
Sekiranya belajar al-Quran itu susah atau perkara ini mustahil, kenapakah generasi awal Islam seperti imam as-Syafi`e, as-Sayuti, Ibnu Sina dan lain-lain lagi bukan sahaja dapat membaca al-Quran dengan baik pada usia kanak-kanak, malah telah menghafaz 30 juzuk al-Quran tersebut. Sehubungan dengan ini Allah SWT juga telah menegaskan di dalam al-Quran melalui firman-Nya yang bermaksud:
“…dan sesungguhnya Kami mudahkan al-Quran itu untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pengajaran...” (Surah al-Qamar, ayat: 13)
Ayat ini jelas menyatakan bahawa al-Quran itu merupakan suatu pelajaran yang senang dan telah dipermudahkan oleh Allah SWT untuk manusia mempelajarinya. Namun begitu tidak ramai yang menyahut seruan Allah SWT untuk mencari kaedah pengajaran yang sesuai dan seumpamanya. Majoriti masyarakat Islam menerima apa yang ada itu “seadanya”. Mereka beranggapan, kanak-kanak kecil itu masih hingusan dan tidak tahu apa-apa, masih belum mampu membezakan antara kebersihan dan kotoran (mumayyiz) dan sebagainya. Kanak-kanak pada tahap ini dianggap tidak sesuai untuk diajarkan al-Quran, kerana mereka tidak boleh memberikan tumpuan dan akan merosakkan al-Quran kerana mereka lebih suka bermain daripada belajar.
Mukjizat
Mentaliti dan paradigma seperti ini perlu diubah kerana rakaman sejarah dan penemuan pelbagai bukti, fakta dan teknik terkini menunjukkan bahawa kanak-kanak perlu diajarkan al-Quran ini seawal yang mungkin. Kanak-kanak yang telah dapat membaca al-Quran pasti akan lebih cemerlang dalam pelajaran, berakhlak mulia dan lebih tenang menjalani kehidupan harian. Al-Quran yang dipelajari bukan sahaja merupakan mukjizat dan perlembagaan hidup agung, malah berperanan penting sebagai sumber dan asas kepada semua ilmu dan kemahiran-kemahiran yang lain seperti membaca Bahasa Melayu dan Jawi.
Peringkat awal kanak-kanak merupakan peringkat perkembangan yang berlaku dengan pesatnya, baik dari segi intelek, jasmani, mahupun rohaninya. Kanak-kanak tidak berhenti belajar tentang apa yang berlaku di sekelilingnya dan menjiwai setiap yang mereka pelajari. Inilah masa yang sesuai untuk mengajar, merangsang dan mendidik kanak-kanak dengan al-Quran. Melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Mengajar kanak-kanak bagaikan mengukir di atas batu. Ia akan meninggalkan kesan bekas selamanya.
Pakar
Antara penemuan dan fakta penting yang telah ditemui oleh pelbagai pakar, khususnya pakar kanak-kanak mengenai kepentingan pendidikan awal kanak-kanak ini ialah dari segi perkembangan potensi otak manusia pada peringkat kanak-kanak.
Peringkat ini merupakan tahap yang paling penting untuk merangsang dan meningkatkan keupayaan otak dan minda agar menjadi lebih cekap dan bijak melalui pelbagai bentuk rangsangan.
Salah seorang pakar yang banyak membuat kajian dan percubaan terhadap kecerdasan otak kanak-kanak, termasuk kanak-kanak cacat otak ialah Dr. Glenn Doman. Antara rumusan penting daripada kajiannya dan pakar-pakar yang lain ialah:
  • Tiada ahli sains yang dapat mengalahkan kanak-kanak, dari segi semangat belajar, mengkaji, mencuba dan menyelidik.

  • Kanak-kanak akan lebih gembira jika lebih banyak dan lebih cepat menerima pelajaran. Potensi kanak-kanak membaca sama sahaja dengan potensi bercakap.

  • Kanak-kanak boleh bercakap lebih awal jika kanak-kanak itu lebih banyak menerima rangsangan pendengaran percakapan.

  • Sekiranya ransangan mata dan telinga sama banyak diterima, pasti kanak-kanak akan dapat membaca juga pada masa kanak-kanak itu dapat bercakap. Walau bagaimanapun kaedah dan suasana pembelajaran yang sesuai diperlukan.

  • IQ akan meningkat dengan pesat bila dirangsangkan dalam peringkat ini dan kurang berkesan lagi bila dirangsangkan selepas peringkat ini.

  • Apa yang tidak diperolehinya semasa kecil, sangat sukar diperolehi apabila ia besar kelak.
    Pembelajaran pada masa akan datang juga terletak di atas apa yang didapatinya semasa kecil.

  • Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang cacat otak (seperti akibat demam panas) masih boleh dirawati jika sel otaknya dirangsangkan sebelum umur persekolahan .

Berdasarkan pelbagai kajian pakar dan para ilmuan tersebut, amat penting sekali ibu bapa memastikan anak-anaknya mendapat pendidikan seawal mungkin, khususnya pelajaran al-Quran. Para ibu bapa juga hendaklah memahami proses pembelajaran simanja yang berkesan seperti melalui ransangan, belaian sentuhan dan sebagainya.
Interaksi antara ibu bapa dan anak juga merupakan faktor utama yang membantu melahirkan anak pintar serta berkebolehan membaca al-Quran seawal mungkin. Lebih awal ibu bapa berinteraksi dengan anak mereka, lebih bagus perkembangan si anak. Ramai anak yang cerdas dan pintar didapati mempunyai ibu bapa yang perihatin terhadap keperluan anak dan sering meluangkan masa untuk berinteraksi dengan mereka